1 Kelab Blogger Ben Ashaari

Followers

Sunday, May 4, 2008

Hasil kerja student ijazah ASWARA



selama dua hari pementasan Tycoon berlangsung di panggung Eksperimen ASWARA.. hasil kerja pelajar ijazah ASWARA yang pertama..saya berkesempatan melihat Tycoon pada hari kedua..3 mei jam 3petang..sebuah kerja produksi yang boleh dikatakan cemerlang dari segi pengurusan..yang terlibat secara langsung adalah kalangan pelajar diploma ASWARA..so tiada masalah dari segi untuk menguruskan sebuah pementasan yang berskala kecil..walaupun berlaku di pentas arena yang agak besar..mereka mempunyai idea yang bagus..menggunakan ruang lakon mengikut kuantiti pelakon..menarik minat saya untuk terus melihat dari sudut kerja pelajar..sinografi yang menarik..walaupun kadangkala agak malap..namun ia ditutup dengan kerja sepasukan yang bagi saya ada usaha..tycoon..adaptasi dari matinya seorang pahlwan...kisah hang jebat menderhaka tetapi diangkat ke dunia sekarang..manan menderhaka..cukup menarik idea itu bagi saya...plot cerita yang menarik jika digarap dengan lebih halus lagi...melihat tycoon mengingatkan saya pada gedebe..arahan namron..tiada persamaan tapi cara pembikinannya hanya mengingatkan saya...wan..pengarah tycoon..generasi namron...mempunyai idea dan teknik yang bagus dalam melaksanakan kerja-kerja seni..tapi saat-saat show sedang berjalan..kj mengarahkan saya untuk memberitahu stage manager tycoon supaya tidak dibenarkan merokok sewaktu pementasan..(sori yer wan)..walau macam mana pun..kerja anda sebagai pelajar boleh dikatakan cemerlang...


gempak pemuzik tycoon seperti ala-ala afrika..menarik..terhibur juga saya melihat penonton dengan pemuzik yang dibelakang tirai..kombinasi dan idea yang jelas...tahniah untuk anda semua...selamat berkarya...

1 comment:

  1. oklah..tapi mendatar skiit ler..ngantuk gak la..tapi sino best gak lah..anyway..congrate

    ReplyDelete

Terima kasih sudi membaca. komentar anda inspirasi saya