1 Kelab Blogger Ben Ashaari

Followers

Friday, February 1, 2013

PENYAKIT KENCING MANIS

"jangan salahkn gula lagi"
penyakit kencing manis bukan lagi disebabkan oleg pengambilan gula atau karbohidrat yang lebih! ia juga bukan berpunca daripada kekurangan insulin. selama ni aku selalu dengar pesakit kencing manis kata bahawa doktor nasihatkan supaya kurangkan makanan manis, elakkan daripada makan nasi atau makanan yang ada karbo yang tinggi. ramai la yang ikut arahan para doktor 100%, tapi keadaan badan sama je dan takda nampak perubahan pun. badan pesakit akan susut dan nampak letih dan lemah dari segi mental dan fizikal.

apabila keadaan menjadi teruk dimana fungsi organ organ seperti buah pinggang dan mata akan merosot, emosi pesakit akan mula bertukar jadi panas baran dan kerap rasa sedih. sila bersabar dan cuba fahami perasaan mereka yang ada penyakit kencing manis. perubahan emosi dan personaliti pesakit adalah tanda tanda dia sudah mula putus asa dan masa ni adalah cabaran yang paling susah bagi orang yang terdekat dengan pesakit.
aku: doktor, knp bacaan glukosa dalam darah saya masih tinggi, sedangkan selama ni saya jaga pemakanan saya dan sy juga ada ambil supliment untuk kurangkan gula dalam darah.
doktor nina: u perlu faham yang kencing manis ni tak boleh disembuhkan dan ia merupakan satu penyakit yang u terpaksa hidup bersama buat selama lamanya. ubat ubat yang u makan cuma untuk mengawal keadaan u saje.
aku:maksud doctor, sy terpaksa jumpa doc setiap bulan untuk dapatkan ubat ubat pengawal tu?
doktor nina : yes betul, u perlu datang sini untuk uji bacaan gula dalam darah u dan ambil ubat u.
aku: what? maksudnya setiao bulan, sy tepaksa datang untuk dapatkan ubat dan suntikan yang mahal, evendo ubat dan suntikan tidak mampu sembuhkan penyakit saya??
doktor nina: hmm..nampaknya itu je satu satu pilihan yang ada pada u.

No comments:

Post a Comment

Terima kasih sudi membaca. komentar anda inspirasi saya