1 Kelab Blogger Ben Ashaari

Followers

Tuesday, May 21, 2013

aku DAN UBAT!!


ini bacaan gula dalam darah selepas acara makan-makan.ouchhh..tinggi, boleh bikin pengsan!!! 


Inilah ubat-ubatan aku. dan juga peneman aku sekarang ni. KSS cakap banyaknye ubattttttttttt..tapi kalau pantang tak jaga, kesian kat ubat tu.hahahaha..aduhai kss..pantang then cut sugar tu dah buat tapi bila gula dah sebati dalam darah, proses pemulihan agak lambat. tapi kan kss, kalau ada acara makan-makan, tak kan la aku nak pandang je!! hahahahaha...ok..ok..ok..gurau je k..aku sayang kss. tq kawan..


maklumat kat bawah ni aku google 

KESAN-KESAN SAMPINGAN
METFORMIN kadang-kadang boleh menyebabkan kesan sampingan

Kesan ke atas metabolisme dan pemakanan:
 Mengurangkan tahap vitamin B12 dalam darah. Ini akan dikesan melalui ujian darah.
 Diabetes ketoasidosis dan asidosis laktik (penurunan berat badan tanpa diduga, loya teruk atau muntah-muntah, kadar pernafasan yang pantas tidak terkawal atau sakit perut)


MAKLUMAT PENGGUNA

Kesan ke atas sistem gastrousus seperti loya, muntah, cirit-birit, sakit perut dan hilang selera makan, rasa logam
Kesan pada kulit: ruam ringan merah (tindak balas hipersensitif)

Jika anda mempunyai sebarang kesan-kesan tersebut, atau apa-apa kesan lain anda berfikir disebabkan oleh METFORMIN, anda perlu memberitahu doktor atau jururawat anda. Doktor mempunyai maklumat lanjut mengenai METFORMIN dan akan memutuskan apa yang terbaik untuk anda.

3 comments:

  1. Semoga cepat sembuh jaa... masalah dengan org Tgganu ni.. pantang tgk nasi

    ReplyDelete
  2. nasi tu dah jadi sebahagian dari hidup dah..hihihi..tq cik kem.

    ReplyDelete

Terima kasih sudi membaca. komentar anda inspirasi saya