1 Kelab Blogger Ben Ashaari

Followers

Tuesday, February 18, 2014

KATAK DAN SIPUT

KISAH MOTIVASI
by jack canfield
Ada seekor siput yang selalu memandang sinis pada kata. satu hari, katak yang hilang kesabaran, akhirnya bertnya pada siput :
" tuan siput, apakah saya ada lakukan kesalahan, sehingga anda begitu membenci saya?"

siput menjawab:
" kaum kata mempunyai empat kaki dan boleh melompat kesana ke mari, tapi lain pula dengan saya yang perlu membawa cengkerang yang berat ini. sebab itu saya merasa sangat sedih.

katak menjawab:
" setiap kehidupan ada masalah dan penderitaan masing -masing. hanya kamu yang melihat kegembiraan saya tetapi kamu tidak melihat penderitaan kami.

tiba-tiba ada seekor helang besar terbang ke arah mereka, siput dengan cepat memasukan badannya ke dalam cengkerang, sedangkan katak pantas di sambang helang.

suara hati: nikmatilah kehidupan kita, dan tidak perlu di bandingkan dengan orang lain. ketidaksenangan hati kita pada orang lain akan membawa lebih banyak derita. lebih baik kita fikirkan hal yang kita miliki kerana itu akan membawa kebahagian untuk diri sendiri.

ehsan tuan google

4 comments:

  1. Belajar bersyukur dgn apa yg kita ada..... Sentiasa rasacukup... Jgn mengeluh

    ReplyDelete
  2. Subhanallah.. jadilah diri kita sendiri.. bersyukurlah.. t kasih diatas perkongsian ini Ija.. :)

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum kak ija.. pengajaran berguna buat semua... haruslah kita bersyukur dengan apa yang dikurniakan Allah SWT... in shaa Allah, banyak hikmah yang tersembunyi kann ~~~

    ReplyDelete
  4. perjalanan hidup setiap org tak sama . jadi tak perlulah buat perbandingan . lalui jer kehidupan kita sebagaimana sepatutnya .

    ReplyDelete

Terima kasih sudi membaca. komentar anda inspirasi saya