1 Kelab Blogger Ben Ashaari

Followers

Thursday, June 26, 2014

SURAH AL KAUTSAR



assalamualaikum

sekadar untuk berkongsi. moga dapat jadikan amalan setiap hari. fadilat dan kelebihannya aku copy dari laman sosial FACEBOOK. 


DITURUNKAN DI MEKAH

Surah Al-Kautsar adalah surah yang ke 108 di dalam Al Quran yang bererti kebaikan/nikmat yang banyak. Ia dinamakan Al-Kautsar kerana Allah SWT telah mengurniakan kepada Nabi Muhammad SAW kebaikan yang banyak di dunia dan akhirat. Surah ini paling pendek, hanya mengandungi 3 ayat & diturunkan di Makkah dan bermaksud sungai di syurga. Kolam sungai ini diperbuat daripada batu permata nan indah dan cantik.Rasanya lebih manis daripada madu, warnanya pula lebih putih daripada susu dan lebih wangi daripada kasturi.Surah ini disifatkan sebagai surah penghibur hati Nabi Muhammad s.a.w. kerana diturunkan ketika baginda bersedih atas kematian 2 orang yang dikasihi iaitu anak lelakinya Ibrahim dan bapa saudaranya Abu Talib.

Fadilatnya:-

1. Sesiapa membaca Surah Al-Kautsar, maka Allah akan memberinya minuman dari sungai di syurga.

2. Baca 1000 kali, Allah SWT akan menghasilkan hajatnya termasuk rezeki dan kenaikan pangkatnya.

3. Sesiapa yang mengamalkan membaca surah ini 7 kali semasa dalam keadaan ketakutan, maka Allah SWT akan memberikan perlindungan terhadapnya.

4. Memperkuat pandangan mata dan menghilangkan penyakit mata seperti berair, gatal, bengkak. Baca surah ini sebanyak 10x pada air yang dicampur dengan bunga mawar, disapukan pada mata setiap hari.

5. Al Imam At Tamimi menerangkan bahawa siapa yang sering membaca surah ini akan menjadi lunak hatinya, khusyuk hatinya dan tetap hatinya melakukan taat kepada Tuhan.

6. Apabila dibaca 100 kali ketika turun hujan, lalu berdoa dengan doa apa saja dari urusan dunia dan akhiratnya, maka doanya akan segera ditunaikan.

7. Barangsiapa yang membacanya setiap 7 kali pada mata air yang terhenti airnya, atau yang sedikit keluarnya, maka air itu akan melimpah keluar.

8. Baca 1000 kali untuk menghasilkan seribu satu hajat, teristimewa dalam urusan rezeki, harta, menuntut pangkat dan jabatan, serta maksud-maksud yang mengandungi unsur kebaikan, maka maksudnya akan ditunaikan.

9. Jika rumah dipercayai terkena sihir, bacalah surah ini 10 kali, mudah-mudahan Allah SWT beri ilham pada kita dimana letaknya sihir itu. Sebaik-baiknya usaha untuk mencari tempat sihir dan buangnya. Ayat ini khas untuk mencari tempat sihir.

10. Jika orang teraniaya dan terpenjara membacanya sebanyak 71 kali, Allah SWT akan memberikan bantuan kepadanya kerana dia tidak bersalah tetapi telah dizalimi.

11. Membacanya sebanyak 7 kali pada waktu hendak tidur, maka Allah membangunkannya pada waktu dan jam berapa yang dikehendaki.

12. Siapa yang membacanya 7 kali ketika dalam ketakutan di mana saja berada, akan dilindungi Allah kebajikannya.

4 comments:

  1. banyak kelebihannya tapi mudah lupa . bila dlm keadaan genting blh la baca .

    ReplyDelete
  2. Salam ziarah...terima kasih atas pencerahsn berguna ini...

    ReplyDelete

Terima kasih sudi membaca. komentar anda inspirasi saya