1 Kelab Blogger Ben Ashaari

Followers

Tuesday, November 11, 2014

GURU MEMBUKA PINTU


Bismilahirahmanirahim...

assalamualaikum, segala puji untuk pencipta langit dan bumi, selawat serta salam buat junjungan besar Rasullah saw. alhamdulilah, masih berkesempatan menghirup udara aman di bumi bertuah.

Bila menjadi pendidik yang mengajar di IPT, cabaran nya lain dan kadang kadang menuntut pengorbanan dan rasa yang sangat tinggi. berhadapan dengan pelajar remaja bukan hal yang remeh. mereka tidak boleh di tengking, di marah, di denda. itu bukan zaman mereka, tapi apa yang perlu adalah pendekatan psikologi. 

aku lebih suka gunakan pendekatan reverse psikologi dan jadikan mereka kawan supaya mereka lebih senang untuk berkomunikasi dan berkongsi apa jua masalah. sedekat mana pun kita dan mereka, batas-batas perlu di titikberatkan supaya ada rasa menghormati antara satu sama lain.

ada benar pepatah cina " guru membuka pintu, tapi anda harus masuk sendiri" bermakna guru sentiasa membuka ruang untuk mereka yang inginkan ilmu. guru menyediakan bahan dan material pengajaran, pelajar perlu laksanakan mengikut kehendak yang telah di gariskan dengan kaedah pembelajaran.

Makna dan kata seorang GURU adalah sebuah doa untuk anak didiknya.

7 comments:

  1. Guru hamya mengarahkan... tapi guru harus bertanggungjawab kemana arah generai bangsa ini...

    ReplyDelete
  2. Seorg pndidik kekdg sanggup brkorban demi ank didiknya

    ReplyDelete
  3. Puan Ija,

    Kerjaya seorang pendidik memerlukan sifat kesabaran yang tinggi. Dalam pada itu pendidik juga perlu bersikap lembut dalam mendekati pelajar. Berlembut tetapi penuh dengan ketegasan agar mereka tidak mengambil peluang di atas kelembutan seorang guru.

    ReplyDelete
    Replies
    1. insyallah pak mail. terima kasih atas nasihat yang sangat berguna

      Delete
  4. Betul tu.. guru berusaha membimbing jln yg baik. Namun terpulang atas kita sendiri utk memanfaatkannya utk kebaikan. T kasih atas peringatan & perkongsian ini.

    ReplyDelete

Terima kasih sudi membaca. komentar anda inspirasi saya