1 Kelab Blogger Ben Ashaari

Followers

Thursday, December 11, 2014

PESAN RASULLAH SAW


assalamualaikum..Bismillahirahmanirahim.Alhamdulilah, segala puji bagi Allah swt yang mentadbir seisi alam. Selawat serta salam buat Rasullah yang dicintai. moga kita semua sentiasa dirahmati Allah dan mendapat Syafaat Rasullah saw. Tidak lupa doa untuk mak dan ayah kita yang sentiasa menjadi tulang belakang untuk kita. ameen.

"Untuk hati tenang, sentiasalah memaafkan orang yang membuatkan kamu sedih", pesan Rasullah saw.  

Marah/sakit hati/benci/dendam bercampur aduk semua tu bilamana ada mulut yang mengadu domba cerita dan juga memanipulasi cerita yang belum tentu betulnya. lebih sakit apabila saudara kandung sendiri yang menjadi dalang. kerana tidak mahu mendengar cerita di pihak yang lain, maka timbulnya pelbagai tohmahan dan makian.

Untuk mengembalikan semua itu, si dalang itu yang perlu memperbetulkan keadaan yang kian huru hara. maka jalan damai akan bercantum. Tetapi jika pihak yang sana terus terusan mereka cerita/ memaki dengan kata kata yang kesat tiada penghujungnya.

Bersangka baik la dengan apa yang terjadi kerana Allah sentiasa adil dan maha mengetahui. Lerailah dendam kesumat yang merajai hati, cukuplah menghina saudara kandungmu sendiri. 

Sedikit cebisan dari kisah yang boleh dijadikan pengajaran. Jangan cepat melulu membuat spekulasi dan fitnah kerana ini akan merosakan tali silatulrahim. 









11 comments:

  1. betul. dendam dan marah ni kan umpama api dlm sekam...jika dibiarkan lama2 membakar diri

    ReplyDelete
  2. semua unsur2 ni memang menjadi nanah dalam hati sekiranya dibiarkan

    ReplyDelete
  3. Moga-moga kita semua di jauhkan dari perasan hasad dengki kan Ija..

    ReplyDelete
  4. Semoga dijauhkan kita dari perasaan hasad dengki... aamiin.
    Selawat & salam ke atas junjungan besar Rasulullah saw.

    ReplyDelete
  5. insya Allah...terima kasih mengingatkan...^_^

    ReplyDelete
  6. indeed... snagat bagus entri ini..terima kasih berkongsi

    ReplyDelete
  7. Minta la kita d jauhkn dari prasaan hasad dengki ni yg akan memkn diri

    ReplyDelete
  8. akk, kite mmg setuju dengan akk...dulu arwah abah kita pon xpernah berdendam dengan orag, kalau org salah dengan dia, dia biarkan aje...dia maafkan aje...masa arwah meninggal, ramai snagt2 org dtg melawat... kite mcm xsangka sangat2....sebenrnya penting dalam hidup ni kena baik hati pada org :D terima kasih akk mengingatkan kite :D

    ReplyDelete

Terima kasih sudi membaca. komentar anda inspirasi saya