1 Kelab Blogger Ben Ashaari

Followers

Saturday, January 31, 2015

WAJIB MAKAN SAYUR

Bismilahirahmanirahim..

Alhamdulilah segala puji bagi Allah swt, selawat serta salam buat Rasullah saw. Semoga kita sentiasa dalam lindungan Rahmat Allah. amin.

Bila sembang pasal sayur je, masih ramai yang tak gemar makan sayur, termasuk la aku sendiri. sebelum aku berhijrah ke kl 1999, aku hanya makan sayur sawi, itupun sayur yang mak aku masak jek, kalau orang lain masak memang aku tak makan, aku sendiri tak tahu kenapa dan mengapa. air tangan bonda ni lain sikit kan.

Sekarang ni aku terpaksa makan sayur untuk kesihatan. mau tak mau kena telan juga, walaupun pahit, dan masa tu terkulat kulat la muka aku. Demi kesihatan yang berpanjangan, ketepikan rasa kurang itu. 

ini dia senarai sayur yang dapat membantu mencegah kanser. mencegah itu lebih baik kan. mudah mudahan berhasil dengan berkat tawakal dan berserah pada Allah swt:

1. Ubi keledek kukus
2. Ubi Keledek mentah
3. Asparagus
4. kobis bunga
5. Kobis
6. Brokoli
7. Daun Saderi
8. Kulit Terung
9. Lada Benggala
10. Lobak merah
11. Bunga Lily kering
12. Kobis Cina
13. Kailan
14. Sawi
15. Sawi Jepun
16. Tomato ( lebih elok dimasak)

4 comments:

  1. hahaha acik tak suka makan sayur.. tpi kena makan untuk kesihatan..tpi pilih2 jgk

    ReplyDelete
  2. Saya penggemar sayur... ulam2 pun best.. :D

    ReplyDelete
  3. Hehe...xpe..slow2 nnti mesti suka...

    ReplyDelete

Terima kasih sudi membaca. komentar anda inspirasi saya