1 Kelab Blogger Ben Ashaari

Followers

Saturday, February 28, 2015

MENITISNYA AIRMATA AYAH


Image result for bismillah

assalamualaikum
alhamdulilah segala puji bagi Allah swt kerana mengizinkan dan mengurniakan kesihatan yang baik untuk menjalankan aktiviti seharian. selawat serta salam buat Rasullah saw yang dicintai. moga kita semua sentiasa dalam rahmat allah dan syafaat Nabi Muhammad. amin.

aku jadi kelu dan sebak bila tengok pic yang dishare oleh kawan kawan di fb. bile tengok wajahnya yang sudah uzur, mata aku berair aje, sedih, aku rasa nak pegi peluk aje pakcik ni. bukan sebab dia tua, tapi sebab dia adalah seorang AYAH yang sangat rindukan anak.

ayah ni pelik sikit kalau dia rindu, ayah tak kan cakap, "ayah rindu ko, ayah sayang ko". ayah tak kan cakap macam tu, tapi kalau ayah korang semua cakap, aku tak tahu lah, tapi ayah tak! dia akan cakap. 

" dah berapa bulan tak jenguk kampung, ayam yang kecik dulu pun dah besar dah, boleh sembelih bila ko balik nanti" atau " tak susah dah nak balik kg sekarang, highway dah siap, kalau malas naik aje kapal terbang". itu ayah aku, susah nak dengar dia cakap rindu ke sayang ke dari mulut dia tapi intonasi suara dah cukup buat aku tahu yang ayah rindu aku.

berbalik pada cerita pakcik ni, kesian pakcik, sampai hati anak anak pak cik ya. itu kata hati aku yang dihasut amarah, tapi mungkin anak anak sibuk, tapi kalau sibuk takkan tak boleh nak call untuk 2 minit, just tanya khabar. takda masa?? kita sebagai anak yg kena cari masa tu. ikut masa memang takda, tapi masa mereka untuk kita, banyakkan. hurm. aku betul betul rasa macam hurmmm. 

takpalah..kita doakan moga pakcik ni akan dapat panggilan telefon daripada anaknya.amin.


7 comments:

  1. sally yang hari-hari jumpa ibu kat rumah pun kena call lg kat office...rindu plak kat arwah papa

    ReplyDelete
  2. ada pernah sorang makcik dulu2 pernah kata. kalo ditakdirkan anak die x blaja pandai x skolah tinggi x pegi obersea mcm org lain, sekurang2nya die bangga anak die sentiasa ada disisi die. huu...cedeh...tu skang decide dok dekat2 dgn mertua n parents sndri. senang jenguk :')

    ReplyDelete
  3. Bapak bunda dah 81 tahun umo dia...penglihatan dan pendengaran dah teruk ..memang kami ada beri dia hp untuk hubungi...sekarang ni ...pendengarannya semakin teruk...hp bunyi sebelah telinga pun tak dengar ...kalu kita kol pun...jenuh menjerit2...baru sepatah dua jer dengar...sampai dia sendiri mengaku dia dah pekak...tak guna korang kol bapak pun..dalam nada sedeh..

    Bunda cakap, "Tak per bapak...biar orang kol bapak...bapak tak dengar pun untuk jawab balik pun takper...sekadar orang dapat dengar sepatah dua suara bapak pun jadilah...hilang jugak rindu orang kat bapak"...bergenang air mata bapak...bunda pun...huhu..

    ReplyDelete
  4. salam singgah juga kat sini

    sedeh...terharu...

    ReplyDelete
  5. Saya sayang ayah saya.. semoga Allah sentiasa mencucuri rahmat ke atas rohnya.. aamiin.

    ReplyDelete
  6. ms muda mungkin kita x alami tp byg kn kalau kita da tua nnt n jadi mcm ni????

    ReplyDelete
  7. saya mmg x blh tgk org tua cmni . boleh menitis air mata ...

    ReplyDelete

Terima kasih sudi membaca. komentar anda inspirasi saya